De zevenheid
In de heilige Schrift en bij Jakob
Lorber en Swedenborg
staat…. dat de volheid van een enkel getal zich laat vinden in het tienvoudige
ervan. Bij getal ZEVEN is de volheid dus te zoeken in de ZEVENTIG.
[Ik kon
dit gegeven helaas niet meer achterhalen, hoewel ik gedurende lange periode dit
op verschillende plekken ben tegengekomen! Vergelijk dit bijv. ook met ‘Hemelse Geschenken’, deel 3]
Interessant is hierbij op te merken enkele letters
van het Hebreeuwse alfabet nader te beschouwen.
Zajin z is de 7e
letter met de numerieke Hebreeuwse waarde 7
Ajin is
de 16e letter met numerieke Hebreeuwse waarde 70
Om de diepere betekenis in het vizier te krijgen,
wil ik mij bedienen van het Hebreeuwse alfabet en ik ben met deze getallen [de
7 en 70] een grondig onderzoek gestart.
ZAJIN is de zevende [7e] Hebr. letter
van het Hebreeuwse alfabet met de getalswaarde 7 en AJIN is de zestiende [16e]
Hebr. letter met de waarde 70.
Z-AJIN [zwaard, wapen]
AJIN
[oog, bron]
K-AJIN [persoon]
J-AJIN
[wijn]
Deze hebben met
elkaar een diepere samenhang. Jammer genoeg kan ik niet meer hierover schrijven, omdat deze verbanden
meerdere bladzijden in het Bulletin ermee zouden vullen. Zajin
als 7e letter betekent ‘wapen’, ook zwaard. Bovengenoemde vier
woorden hebben met elkaar een bepaalde verbinding. De 16e Hebreeuwse
letter bevat in zich al de zeven [7] en het betekent OOG of BRON met de
numerieke waarde zeventig [70], dus het tienvoudige van [zeven] 7.
In
de Bijbel wordt 70 vaak geaccentueerd als een veelheid. Mozes stelde 70 oude
wijze lieden aan [Num. 11:25]. De Bijbel spreekt over de 70 volkeren [de
nakomelingen van Noach] [Exod. 1:5, Deut. 10:22]. Met de bouw van de toren van
Babel werd de taal, de spraak [Hebr.: Sephar = cijfer] in 70 spraken ingedeeld [Gen. 10:11] Ook
David noemt de veelheid van zeventig levensjaren bij de mens als één ademteug.
De 70 palmbomen worden in Gen. 15:27 beschreven.
Ajin
wordt dus met 3 letters geschreven: een Omega [O], een Jod [J] en een Noen [N] ! elke letter
heeft een bepaalde getalswaarde: AJiN = 70-10-50 =
130. We zien in de Ajin de Zajin
[7] weer terug; als je deze letters goed bekijkt zie je in de dus de Zajin. Het oog [Ajin] overziet de
veelheid zoals een herder zijn schapen. Om inzage in dat verschil tussen deze
twee woorden te geven:
In het Hebreeuws
betekent hert Ro’ eh = 200-70-05
In het Hebreeuws
het woord zien Ra‘ eh = 200-01-05
Het verschil tussen
beiden is de eenheid [1] en de
veelheid [70] De herder moet alles kunnen
overzien. Hij mag geen schaap missen. Mozes leidde het volk Israël [de 12
stammen] als een herder door de woestijn naar de eindbestemming. Mozes, de ene
[1] staat ook tegenover de veelheid [70]. Mozes, de ene [1] staat eveneens tegenover
de 12 stammen en samen vormen ze symbolisch de 13.
Het Hebreeuwse
woord voor dertien is één = echad,
echod
,
1-8-4 = 13. Zoals bijvoorbeeld 13.00 uur = 1 uur. Mozes leidde in
deze samenhang het volk naar de Sinai
= 60-10-50-10 of 60-10-50-10 = 130 [10 x 13]. Hier nog even alles op een rijtje:
De 70 en de 1 en tegenover de 7 vinden we terug in de:
Aleph = 1e letter en hebreeuwse cijferwaarde 1
Zajin = 7e letter en Hebreeuwse cijferwaarde 7
Ajin = 16e letter en
Hebreeuwse cijferwaarde 70
De
geestelijke oerval van de mens is het uitstappen uit de eenheid, uit het
oerlicht [OR, UR]. De oergeest werd gedwongen om de processen van de verdichte
materie zich te laten welgevallen, dat is het gaan in de veelheid in het
verdicht geestelijke licht] als materie. In het Hebreeuws bestaat zowel het
geestelijk als het natuurlijke licht als:
Geestelijk licht als AR = AWR
= 01-06-200 = 201 01 + 200 = 201
Natuurlijk licht als OR = OWR
= 70-06-200 = 270 70 + 200 =
270
De hebreeuwse letter 6 betekent hier een haak [aanhaken, verbinden] als
voegwoord ‘en’
Het
ene wordt met de Alpha [A] = Aleph
geschreven, het andere met de Omega [O] = Ajin. De
letter zes [6] is in dit verband een voegwoord, dat alleen maar verbind. Dus 1
en 200 = 201, 70 met 200 = 270. De 1 is
de spiritis [geest], de 70 de veelheid. De veelheid
[70] moet zich verbinden met de eenheid [1].
Het ‘zien’ of ‘schouwen’ wordt hier met een A geschreven, als een 1 of een eenheid. Zien betekent immers:
200-01-05
Het hoeden van de herder [de veelheid] met een Ajin, de veelheid, dus als:
200-70-05.
De
herder die de veelheid immers moet overzien. De 1 en de 70 spiegelen elkaar
hier. Na de oerval van de engelgeesten van Lucifer [want Jezus zei in het NT
tegen de Farizeeërs: ‘jullie hebben je vader als duivel!’- Joh. 8:44] en deze
oergeesten werden meegesleept met Lucifer en in de tijd [=materie] geplaatst
[dat is een materiële en meetbare verdichting].
Het rechter oog [Hebr.: Ajin wordt vergeleken met de natuurlijke Zon [7] terwijl het linker oog met de geestelijke Oerzon [70] wordt vergeleken, dat alles geestelijk in de veelheid omvat. In de Bijbel wordt de duif in sommige tekstdelen besproken. Duif betekent ook JoNaH [10-6-50-5 = 71] De duif gaat heen en weer. Het spreekwoord: ‘zo zachtmoedig als een duif’ dat is en was bij Jezus in het NT en in de geestelijke wereld van toepassing.
In
de geschiedenis van Jonah is er sprake van 70
scheepslieden en met hem erbij 1, samen 71. Dit verhaal slaat ook op de heilige
Geest bij de doop van Jezus, die in de vorm van een duif verscheen en tevens
ook net als Jonah
– 3 dagen opgesloten zat in de zeekerker van een walvis, een samenhang en
verwijzing naar Jezus kruisdood en op de 3e dag Hij opstond. Bij Jezus waren er in het NT 70 werklieden.
[Lukas 10:1 en GJE 7-166:2]
De
70 geslachten vertegenwoordigen alle volkeren in de gehele wereld. Zo bestaan
er 10 kaarsenhouders met elk 7 lampen. De betekenis: om de 10 x 7 = 70
lichtstralen te verbreiden, en voor elk geslacht, volk er één!
Jakob, de vader van onderkoning Jozef van
Egypte trok met 70 zielen naar Egypte. Mozes koos 70 wijze lieden uit het volk.
De Babylonische verbanning duurde 70 jaren. De 70 volken staan in het boek Jona beschreven. Dit
alles impliceert een ‘vervulling’ – het in vervulling gaan met het Hebr. woord molee alem = 40-30-1 = 71. Dat betekent hier denken op een
metafysisch geometrische wijze.
Volgens
Ruth 2:14 betekent het ook de volheid of verzadiging. De Heer liet Zich als
Kind Jezus op 7-1 geboren worden.
Hij liet Zich dopen en er kwam als gestalte een duif [Hebr. Jona
= 71] op Zijn hoofd. Duif en Jonah betekenen in het Hebreeuws hetzelfde. Het zijn
identieke woorden. De duif symboliseert de zachtmoedigheid en eenvoudigheid
volgens Hemelse Geschenken, deel 1. Zij
is een onschuldig diertje [Jeugd Jezus, hfdst. 1:11
en GJE1-16:13]
Ook
Plato geeft overduidelijk aan dat je twee getallen visueel kunt samenvoegen als
één getal. Zo gold volgens hem 7-1 als 71 [70+1]. Zoals het 1e teken en het 16e
teken samen het 17e teken
vormen. Alle Hebreeuwse cijferwaarden hebben er een verbinding mee. Het
Hebreeuwse cijfergetal voor Jonah wordt dan zo
geschreven: 10-6-50-5 = 71. [Seneh 60-50-5 = brandende braamstruik bij Mozes
die brandt maar niet verteerd wordt]
Hier zien we dus
een identieke verhouding als:
Jonah
10-06-50-05=71
Busch -60-50-05
De
duif is in het Hebreeuws een typisch vrouwelijk woord, juist de 71 en dat houdt
in, dat er de terugkeer zal zijn.
Het
cijferletter 7 is bij ons als spiegelschrift omgekeerd en werd vroeger
overgenomen uit de oudhebreeuwse taal. Dezelfde
betekenis in de Engelse spreektaal voor duif of Jonah
is ‘DOVE’, dat in het Latijn weer ‘COLUMBA’ betekent en Columbia is een Latijn-sprekend land.
Volgens
Swedenborg en Lorber zijn
de getallen 1,7 en 3 bijzondere [heiige getallen] en het Hebreeuwse woord voor
oor is AZEN = 1-7-50 en dit heeft met het bovenbeschrevene een grote samenhang.
Het vereist voor sommigen wellicht een andere manier van denken. Ik sluit nu af
met deelteksten uit de Lorbergeschriften.
‘De duif is een dier, dat in de lucht thuis hoort, en dit dier werd in het Oosten vaak als postduif gebruikt, vooral in liefdeszaken. Bij de oude Egyptenaren was de duif in het hiëroglyfenschrift reeds het teken voor tedere en sierlijke conversatie … ‘ GJE1-16:13
‘Toen zagen allen de vlam in de vorm van een vlammend
kruis of, met wat fantasie, in de vorm van een duif, die in feite ook een kruis voorstelt, zweven en
gelijktijdig vernamen ook allen de reeds bekende woorden. En IK zei: "Dat
was de stem van de Vader in Mij, en de vlam ontstond uit Mijn oneindige, uitstralende levenssfeer, die de werking is
van Mijn heilige geest!’ GJE4-253:3,4.
‘Wees daarom bij het verbreiden en
uitdragen van Mijn leer zo slim en verstandig als slangen en vossen, maar wel
altijd zo zachtmoedig als duiven,
wier vaak schijnbaar morrende gekoer niets anders is
dan verhulde liefde, waarom dan ook voor de ouden de duif reeds als een symbool van de liefde’.
GJE5-131:3
‘Kijk
het beeld van de duif betekent voor
jullie beperkte zintuigen ten eerste de grote zachtmoedigheid en ten tweede de
grote vliegbekwaamheid van Mijn wil, die de eigenlijke Heilige Geest is;…’ GJE6-231:12
‘En zoals de Morgenster de
voorloper is van de zon, zo was Johannes de voorloper en wegbereider van
Christus. Johannes de Doper herkende zijn Heer toen hij Hem voor de eerste
maal zag; want het innerlijke zien was hem gegeven en hij zag de gestalte van
een duif (het geestelijke zinnebeeld van
de onschuld) de verbinding van Christus met de geestelijke wereld. Johannes
gaf Mij de uiterlijke doop, terwijl Ik aan hem de innerlijke voltrok. Prediker.’
[Advent-3:10]
Op
7-7 begint de Zon weer duidelijk af te neme. Dat is 17 dagen na midzomer
[21-6]. Echter, 17 dagen na 21-12 [midwinter]
begint het licht weer duidelijk te nemen, en weliswaar op 7-1.
Want gelijk Jona drie dagen en drie nachten was in den buik van den
walvis, alzo zal de Zoon des Mensen drie dagen en drie nachten wezen in
het hart der Aarde. Matth. 12:40 en Jona 1:17 en Hemelse Geschenken 3-64
UpToDate 2023-2024