Alfabetisch
Bijbels [ingekort] register van de letter M
Maansverduistering - Het een en ander
duidt erop, dat er ergens een ongeluk op iemand ligt te wachten!
(bijgelovigheid!) - De Maan wordt slechts aan één kant, die je echter niet kunt zien, bewoond
door wezens van mijn soort, zo spraken de drie Maangeesten tegen Kisjonah. Maar op de kant die je vanaf je Aarde altijd
alleen maar kunt zien, woont geen lichamelijk wezen, geen dier en ook geen
mens, maar wonen alleen maar ongelukkige geesten die zichzelf moeilijk of ook
wel helemaal niet kunnen helpen.
Het
kindje Jezus: ‘Maar, nu je Mij die vragen over de Maan eenmaal hebt gesteld,
weet dan: dat het een planeet is, met bergen en dalen, vruchten en dieren en
wezens zoals jij! Maar het deel dat je kunt zien is leeg en kaal en onbewoond;
er is geen water en ook geen vuur. Alleen het gedeelte dat je niet kunt zien
lijkt op de Aarde. Haar licht is dat van de zon; de lichtwisseling is een
gevolg van haar stand, en die verandert -met het draaien om de Aarde - van
minuut tot minuut! En die vlekken ten slotte, dat zijn diepere en donkere
plekken, bestemd voor beproevingen! (bron: jeugd van Jezus, hfdst.174) - bron: GJE1-153
Maan als nevenaarde - In het evangelie van Jakobus vraagt
Jonathan over de Maan. De Heer zegt hem dan, ‘dat de Maan een nevenaarde is,
die eveneens ook bergen, dalen, vruchten, dieren en mensenwezens heeft. Een
deel van de Maan, dat wij met het blote oog niet kunnen zien, lijkt op de
Aarde. Haar licht komt door de Zon en haar lichtwisseling komt door haar
positie en dit verandert elke minuut door de draaiing der Aarde. De vlekken,
die wij op de Maan zien, zijn diepere en donkere oorden van beproevingen’. (Jakobus Evangelie 1-174)
Maangeesten met dubbele
gezindheid - ‘De
Aarde heeft in tegenstelling tot de andere planeten maar één Maan. De Maan kent
dus geen omdraaiing om haar eigen as, maar ze keert steeds met haar zelfde
gezicht naar de Aarde toe, zoals dat ook bij andere Manen van andere planeten
het geval is. Volgens Lorber is dat ook de reden, dat
alle Maanbewoners een dubbele gezindheid hebben, namelijk een geestelijke en
een natuurlijke. Daarom is elke Maan op de van de planeet afgewende kant,
voortdurend bewoond door mensen en dieren en is er vegetatie, water, lucht en alles,
wat voor ondersteuning van het natuurlijke leven noodzakelijk is. Dit geldt ook
voor alle andere Manen van alle andere planeten. Want de mensen, die op een
planeet een natuurlijk leven hebben aan de afgewende zijde, zijn in hun
natuurlijke gestalte ook veel kleiner, dan zij die wonen op de planeten. Zij
hebben op de kleinere Manen nauwelijks de grootte van wezens, die op die
planeten leven. Op de buitenste drie Manen van Saturnus
is dit echter niet het geval, daar zijn de wezens veel groter dan de mensen op
de aarde’. (Saturnus 1-151)
Maan als een
verbeteringsinstelling - Ook
de geestelijke
Zon deel 2 beschrijft, dat er op de Maan bepaalde leerscholen zijn of
verbeteringsinstellingen voor geesten, die daar leven onder erbarmelijke
omstandigheden, maar daar ook heel langzaam vooruitgang zullen boeken. Zulke
geesten behoren daar van oorsprong niet thuis. In de Huishouding van God 2-170 wordt de Maan vergeleken met een
pronker in de nacht, die koud licht afstraalt. In deel 2-148 wordt de Maan als een dode planeet beschreven. Daar is
totale stilstand. De Maan heeft een gedwongen of gevangen leven te doorlopen,
dat op zichzelf al geen leven meer is, maar betrekking heeft op de
betrekkelijkheid ervan en dat in haar de dood heerst.
Maan kleine treurige wereld - In deel drie van het Grote Johannes Evangelie beseft de
ziel van één der leerlingen van Jezus wel veel en hij overziet de gehele vorm
van de Aarde en zijn blik dringt tot in haar diepste diepten. Hij overziet de
Maan als een heel treurige, armzalige, kleine wereld, bestemd voor nog kleinere
en armzaliger mensen en andere schepsels. Vervolgens ziet hij ook Mercurius, Venus, Mars, Jupiter, Saturnus en ziet daarboven nog soortgelijke, kleine en
grote hemellichamen. (GJE 3-127)
Maanzielen
-
En de zielen van een rijp volk komen, als zij eens in alle slechtheid zijn
gestorven, door hun eigen wil in de diepte der aarde. Want omdat zij pure
materie zijn geworden, is dat hun element, en zij willen en kunnen daarvan niet
scheiden. Wel zal er alles, ja zelfs het uiterste aan gedaan worden. Alle
kwellingen en smarten worden op hen losgelaten om hen los te maken van de
materie. En als er een van de materie los komt, dan komt ze in de scholen die
op het geestelijke deel van deze aarde bestaan. Pas daarvandaan gaat ze dan
verder naar de maan. Als ze daar iedere graad der zelfverloochening heeft
doorgemaakt en daarin sterk is geworden, wordt ze naar een volmaaktere planeet
verheven en daar in de ware wijsheid onderwezen. Wanneer dan zo'n ziel in het
ware licht is opgenomen, wekt dat licht, als het sterker en sterker wordt, de
warmte van het geestelijke leven op, en de ziel begint zich zodanig met haar
geest te verenigen, dat langzaam maar zeker haar gehele leven liefde wordt. Als
die liefde dan sterk en krachtig genoeg is geworden en is overgegaan in de
echte innerlijke levensvlam, dan wordt het in de ziel van binnenuit licht en
stralend, en pas dan bevindt zo'n ziel zich in de toestand waarin ze opgenomen
kan worden in de vrije wereld van de gelukzalige geesten, waar zij dan als een
kind weer verder opgevoed wordt. Maar totdat een op aarde stoffelijk geworden
ziel zover is, kunnen in het gunstigste geval toch altijd wel verscheidene
honderden jaren verstrijken. bron: GJE2-141
Maächa was de moeder van Absalon, de
zoon van David; zij was de derde vrouw van David;
Macedonië
- De
koning van Macedonië leefde in de tijd dat Jezus 30 jaar was en met Zijn ambt
begon. Jezus tot Cornelius: Ik heb
daarvoor uit uw geslacht in Rome ook al een koning van Macedonië uitgekozen,
die zal de opdracht krijgen om deze verwardste aller
kluwens met een gloeiend zwaard door te hakken! Ik wil echter eerst nog veel
doen ter mogelijke verbetering van velen van hen. bron: GJE1-88 – de brieven
van Paulus aan Macedonië waren vnl. gericht aan de Philippenzen
en twee brieven aan de Thessalonicenzen. Macedonië is
een provincie in het noordoosten van Griekenland, waar als eerste Paulus het
evangelie verkondigt. Zie ook Hand.16:9, 18:5, 19:21 en 20:1
Machalat – was de dochter
van Ismaël, de zoon van Abraham;
Magdala – een vissersdorp in Galilea,
vlak bij de plek waar Jezus 4000 mensen te eten gaf. Maria Magdalena kwam uit
deze plaats bij het meer van Gennesareth.
Malchus – de soldaat wiens oor werd afgeslagen door het zwaard
van Petrus. Lucas 22; hij was slaaf van de
hogepriester bij de gevangenneming;
Maleachi – deze was de laatste van de 12 kleine profeten;
betekent ‘mijn bode’.
Man-vrouw relatie – Ooit waren de mensen, en wel de vrouwen het eerst,
door hun vrije wil voor de tweede maal te misbruiken en in een totale
zinnelijkheid ondergegaan. Zij zijn begonnen om hun oorspronkelijk van satan
overgeërfde mooiere lichaam zoveel mogelijk op te poetsen en zijn ongenaakbaar,
trots en onwillig geworden door hun zelfzucht, en zij dwongen daarmee de
zachtere man te doen wat zij wilden, en hij moest ter wille van de vrouwen zo
bereidwillig mogelijk en haast onderdanig naar haar heerszuchtige pijpen
dansen, en uiteindelijk vond hij het zelfs bijzonder prettig om in de echte
helse list van de vrouwen totaal verstrikt te raken. Maar daardoor viel hij dan ook uit
alle in hem ontwakende hemelen, en hij werd daardoor somber, geil, zelfzuchtig,
ijdel en heerszuchtig en werd zo samen met de vrouw puur duivels! Wel werd de
man zo nu en dan door zijn geest zachtjes door het opwekken van liefde voor het
leven gemaand om de Schrift te lezen en aandacht te hebben voor Gods grote
werken! Dat deden er ook velen, nadat ze zich eerst meer of minder uit de
netten van de vrouwen bevrijd hadden. Maar dat hielp niet zo veel; want ze
begrepen de Schrift niet meer, en omdat ze zelf vrouwelijk materialistisch
waren geworden, namen ze de materialistische betekenis der letters voor waar
aan en maakten zo het woord van God tot een gedrocht en de tempel van God tot
een ware moordkuil! bron: GJE1-166
Manasse – oudste zoon
van Jozef en Asnat in Egypte – zijn naam betekent:
‘die doet vergeten’. Met zijn broer Efraïm worden zij
door Jakob als eigen kinderen erkend – Jakob zegent hen, maar de jongere Efraïm
wordt het eerst gezegend, daarna Manasse;
Marcus, een
oud-soldaat die gediend heeft onder vicekeizer Cyrenius
en er bevriend mee raakte, woonde in een armelijk huisje. Hij naderde God
steeds via het hart volgens de leer van Jesaja.
Marcus, de spraakzame oude rechtschapen krijgsman kon op een spraakzame smeuïge
manier vertellen. Zijn woning stond vlak aan de oever van het Galilese meer, ongeveer 500 passen van zijn woning. bron:
GJE2-183,193
Maria
van Magdalena - De
Farizeeërs over Jezus: ‘In één woord, wij weten nu genoeg, en het is hoog tijd
dat we bij hem weggaan; anders behekst hij ons nog en zijn we reddeloos aan de
duivel overgeleverd! - Kijk nu toch eens, hoe hij de vijf dochters van die
gehate tollenaar vleit, en hoe ze hem letterlijk aanbidden! Ik zet duizend pond
tegen een stater, dat deze profeet en heiland, als hij nu naar Jeruzalem komt,
maar al te gauw met de koningin van alle hoeren, de wereldberoemde Maria van Magdalon,
zeer intiem kennis zal maken en met haar een hele hartelijke vriendschap
onderhouden zal, - en misschien ook nog wel met Maria en Martha
van Bethanië, waarvan men zegt dat die na Maria van Magdalon
de meeste bezoekers krijgen!' GJE1-146 [12]
Man-vrouw in (h)echte verbintenis - Eudekia was de vrouw, die Cyrenius
tot dusverre zijn geliefde was, die moet hij dan nu aan het kindje Jezus
afstaan! Als hij dat namelijk niet zou doen, dan zou hij tegenover Hem toch,
wegens echtbreuk in staat van zonde zijn; dan heeft de Heer daardoor ook de
zonden van hem overgenomen! Daartoe is de Heer namelijk in de wereld gekomen,
om alle zonden van alle mensen van deze wereld op Zich te nemen, en die door
Zijn Liefde voor eeuwig te delgen voor het goddelijk Aangezicht! De geliefde
van Cyrenius was namelijk een buitengewoon mooie
Griekse slavin, die hij voor veel geld had gekocht! Alhoewel hij van haar geen kinderen had, hield hij zeer veel van
haar, doordat ze zo uitzonderlijk mooi was. Deze Griekse was weliswaar al dertig jaar, maar zij was desondanks
zo'n schoonheid, dat eenvoudige heidenen haar als ware zij Venus
zelf aanbaden. Het kindje Jezus: ‘Je houdt Mij toch niet voor een
sjacheraar? Nu dat ben Ik bepaald niet! Of denk je soms dat Ik iemand ben die
met zich laat onderhandelen over een eenmaal gedane uitspraak? Onthoud dit:
Zon, maan sterren en deze wereld, ze zullen vergaan: Als een kleed zullen ze
verouderen en verteren, maar Mijn woorden zullen nooit vergaan! In den beginne
werd er maar een man en een vrouw geschapen, daarom kun je, althans binnen
Mijn Orde, geen twee vrouwen hebben!
Als je geen oordeel over jezelf wilt afroepen, dan moet je dus doen hetgeen Ik je gezegd heb!' (bron: de jeugd van Jezus, hfdst. 104)
Manna – onderweg tijdens de woestijnreis van Egypte naar het beloofde
land Israël strooide de Heer kleverige schilfers op de Aarde. Deze werden hard
en men kon er koeken van bakken. Manna betekent letterlijk: ‘wat is dat?’
Niemand had ooit zoiets gezien. Vrijdags viel er een dubbele hoeveelheid uit de
hemel, en moest men dubbel koeken bakken, want de zaterdag daarop was het
immers sabbatdag, de joodse zondag. Veertig jaar lang op deze wijze werd het
volk door de Heer gevoed. Exod. 16
Manoah was de vader van Simson, de
beloofde zoon – Richt. 13 -;
Mara – was de eerste legerplaats der Israëlieten na hun tocht door de Rode
Zee – Exod. 15:23 – Mara betekent bitterheid, want het water was daar te bitter
om te drinken. Maar de Heer beviel Mozes een stuk hout aan, en toen deze dat in
het water wierp, werd het water zoet.
Marcus – deze was een neef van Barnabas en ging mee met Paulus en
Barnabas op een zendelingsreis; hij is niet de schrijver van het
Marcus=evangelie. Dit was Marcus, de zoon van Petrus;
de Marcus die Paulus begeleidde heette voluit Marcus Johannes;
Maria – lijfmoeder van Jezus – ouders waren Joachim en Anna -
Maria van Bethanie – zij was een zuster van
Lazarus; zij woonde samen met haar zuster Martha in Bethanië, vlakbij de olijfberg;
Martha – zus van Maria uit Bethanië –
zij was altijd druk bezig als Jezus hun gast was; betekent ‘vrouw des huizes’
of ‘meesteres’.
Martelingen – De Heer: ‘Je kunt wel de
marteling verzwaren, maar Waarvoor? De marteling in de hoogste graad ‑om
in jullie rechtbanktaal te spreken ‑is ook direct dodelijk, en als ze
gematigder is maar des te langer duurt, merkt de gestrafte daar echt niet veel
meer van dan jij van een lastige vlieg. Want de ziel, die te zeer vreest voor
de zekere dood van haar lichaam, mag nog zo materialistisch zijn, ze trekt zich
dan toch direct terug in haar innerlijkste vertrekken
en begint zich vrijwillig los te maken van haar lichaam, waarin het niet om uit
te houden is. Het lichaam wordt bij zulke gelegenheden totaal ongevoelig. Zo'n
lichaam kun je dan kwellen zoveel je maar wilt, het merkt daar weinig of
helemaal niets van. Als je het zielenlichaam echter zeer veel pijn tegelijk
laat lijden, zal de ziel dat niet lang vol houden, maar zich uit alle kracht
losscheuren, en dan kun je een geheel dood lichaam koken en braden zonder dat
het iets van de straf voelt. Daarom ben Ik niet voor een straf
waar de dood op volgt, omdat deze voor de gedode van geen enkel belang is en
ook voor welke gerechtigheid dan ook geen bescherming biedt of nut heeft. Want
heb je er Één gedood, ‑dan hebben duizenden je daarvoor wraak gezworen!
Maar Ik ben vanwege de noodzakelijke goddelijke orde er helemaal voor, om een
misdadiger de strengste kastijding te laten ondergaan en daarmee door te gaan
totdat een algehele verbetering is ingetreden! Een juiste kastijding, die
geheel rechtvaardig op het juiste moment wordt aangewend, is beter dan geld en
het zuiverste goud; want door de kastijding wordt de ziel meer en meer los
gegeseld van haar materie en richt zich uiteindelijk op haar geest. En als de
kastijding dit tot stand heeft gebracht, heeft ze een ziel voor de ondergang en
zo de gehele mens voor de eeuwige dood gered. Daarom moet iedere rechter
volgens Gods orde zelfs de grootste misdadiger niet met de lichamelijke dood,
die nergens goed voor is, straffen, maar altijd kastijden volgens de zwaarte
van de misdaad. Als hij dat doet is hij een op de hemel gerichte mensenrechter,
doet hij dat echter niet, ‑een op de hel gerichte rechter, waarvoor hij
in der eeuwigheid nooit loon van God zal ontvangen. Hij zal zijn loon ontvangen
van dat rijk waarop zijn rechtspraak gericht was! bron: GJE2‑1
Masker - Een masker verkilt het gemoed,
terwijl schranderheid het verwarmt.
Waarom dan een masker opgezet, waar je met schranderheid kunt volstaan?
Waartoe met vermomming werken, waar de natuurlijke wijsheid duizend veiligheidsmiddelen
biedt? Omwille van het heil van de
wereld moeten jullie dus voortaan wel schrander optreden, maar spaar Me voor
maskers, want zelfs in hun beste hoedanigheid zijn dat nog creaties van de
hel! Jeugd van Jezus 203
Materiële
waarden - IK zeg:
"Wel, waarom brengt die voorgeschreven pracht en luxe je dan in de war?
Als je er in je hart geen liefde voor voelt, kan geen pracht of praal nadelig
zijn voor ziel en geest! Maar als je hart aan iets stoffelijks hangt, ook al
zou dat op zichzelf nog zo gering zijn, dan kan het net zo schadelijk voor ziel
en geest zijn als de zwaarste kroon van het zuiverste goud met de kostbaarste
edelstenen. Daarom komt alles slechts aan op de gesteldheid van het hart; want
anders moesten belachelijk genoeg ook zon, maan en al de sterren de mensen van
deze aarde als zonden aangerekend worden, omdat zij schitterend stralen en
glanzen en omdat de mens toch echt plezier daaraan beleeft. GJE3-14 [7,8] - Materie is niets anders dan de wil van de almachtige
Vader, die voor een bepaalde tijd vaste vorm heeft aangenomen.
Materie
en geest - Dat er in de hemel geen materie
binnen kan komen. Daarom lost deze engel iedere stoffelijke spijs vooraf op in
iets geestelijks en neemt daarvan dan alleen het zuiver geestelijke op. De
jongeman is een zuiver geestelijk mens uit de hemelen en is als zodanig ook een
beeld van de hemel op heel kleine schaal. 'De spijzen komen overeen met ons
wereldse mensen, nu nog begraven in onze materie. Die materie is weliswaar, net
als deze spijzen, al goed voorbereid aan de vuurhaard van deze grote meester,
die ons dat geleerd heeft en Zich lichamelijk nog onder ons bevindt, ‑
maar toch kunnen wij met deze lichamen van ons niet het hemelrijk binnengaan.
Als wij echter door God geroepen worden de wereld te verlaten, dan zal een
engel van God vooraf ook met ons doen, wat deze nu met de spijzen doet. Dat wil
zeggen, hij zal in één ogenblik al het geestelijke uit de materie vrij maken.
De materie geeft hij over aan de volledige ontbinding, maar de ziel en haar
levensgeest en ook alles wat zich in de materie bevindt en bij de ziel behoort,
zal hij, terwijl hij het samenvoegt tot een volmaakte mensenvorm, volgens de
eeuwige onveranderlijke wil van God, naar de geestelijke wereld overbrengen.
bron: GJE2-195 - Materie
is afgezonderde geest - Alle materie is daarom afgezonderde geest, die als ziel
in de geest van ieder mens tot het eeuwige leven wedergeboren kan worden. Als
echter uit de materie van een wereld alle afgezonderde geesten bevrijd zullen
zijn, dan is zo'n wereld ook helemaal aan haar einde toegekomen. Bij een wereld
zoals de aarde duurt dat echter aardig lang, maar eens komt toch het einde.
GJE2-231 [9,10]
Matthias
(Mai of Moi diaz = ,mijn werker‘, ook ,mijn knecht‘ of ,dienaar‘) - Mathhias kwam in de plaats van Judas Iskarioth;
Mattheüs – de tollenaar – die ook wel Levi
genoemd wordt – deze werd apostel – Matth. 9:9
Mayerhofer
- Volgens lezers van Lorber zou hij een incarnatie zijn van Jafet,
de zoon van Noach [of de geest van Jafet leefde in
hem]. Hij leefde als Duits gepensioneerde Griekse majoor in Triest. [Dld]
Medelijden
hebben - Er is niets op deze wereld, dat
korter duurt dan schrik en angst en droefenis! Leid de mensen steeds door
middel van onvergankelijke liefde, en probeer liever -na het nemen van
noodzakelijke maatregelen- huiveringwekkende voorbeelden te vermijden, dan
zul je steeds de liefde van het volk genieten! één druppel medelijden is in
elk geval beter, dan een paleis vol pure gerechtigheid! Want medelijden is een middel dat vriend zowel
als vijand verbetert terwijl zelfs de meest volmaakte rechtvaardigheid
een veroordeelde alleen maar met wrok vervult, en hem trots en hoogmoedig
maakt! Een schuldig veroordeelde zint daarna slechts op wraak op de
rechtvaardige! deze stelregel moet echter wel in ere gehouden worden; die is
namelijk beter dan goud, ja dan het zuiverste goud!' (bron: de jeugd van Jezus, hfdst. 138)
Medicijn - Het medicijn
moet zich steeds aan de ziekte aanpassen en niet omgekeerd. bron: GJE2-154
Medië – ligt ten
zuiden van de Kaspische Zee – de Meden waren nakomelingen van Jafeth, de derde zoon van Noach; het Rijk der Meden was in
de dagen van Jeremia erg groot. Aan hun wetten viel
niet te tornen; vandaar het gezegde: ‘een wet van Meden en Perzen!’ In de dagen
van koning Hosea [ca. 720 v. Chr.] werden door de Assyriërs veel Israëlieten naar de steden der Meden
gedeporteerd – 2 Kon. 17:6 en 8:11; land van het midden – een Indo-Germaanse
afkomst dat zich rondom 900 v. Chr. Vestigt in zuidwest Iran en omgeving. Van
immigrantenvolk wordt het een alles-overwinnend volk
tot Cyrus of Kores hen de
macht ontneemt – hun naam betekent letterlijk het midden van de wereld te
wezen. Ezechiël 5:5 zegt hetzelfde over Jeruzalem, en Ezech.
38:12 spreekt van een natie Israël die op de navel der Aarde woont. Richteren 9:37 noemt de Gerizim
de navel van het land;
Melchizedek – de koning
[priester] van Salem – Hij leefde in de tijd van
Abraham en Zijn nam betekent: ‘Koning der gerechtigheid!’ Abraham bracht Hem
eens het tiende van een veroverde buit [Genesis 14:18-20].
Meer van Galilea - Dit
meer had 2000 jaar geleden een zeer uitgestrekte en diepere zee met een totale
doorsnede van 4000 klafter [GJE2-134]
Mene,
mene, tekel, upharsin - Mene betekent, datgene wat jij je
voorstelt in je geest. Twee keer een waarschuwing en bekrachtigd door ‘amen’
(omgekeerd van mene!) –
ik zie hier echter geen verband met de waarde 2520 Wel kunnen we via de
Hebreeuwse letters achter de betekenis van de getallenwaarden komen, zoals
hieronder weergegeven. [mene] 40-50-1 [מנא] [menel]
40-50-1 en [מנא] =
91-91=182 met [tekel] [תקל]
400-20-6-30 = 456 en [upharsin] [ופרסין]
6-80-200-60-10-50=406, samen 1044. Het Babylonische zal ten val komen.
Mensenzoon - God is de liefde en Zijn Zoon de wijsheid. Omdat de
Heer de wereld zo lief had, liet Hij Zijn eniggeboren Zoon, d.w.z. de van
Hemzelf van alle eeuwigheid uitgaande wijsheid, naar deze Aarde dalen. Nicodemus wilde het verschil weten tussen Mensenzoon en
eniggeboren zoon. Jezus gaf toen het voorbeeld van een hoofd, lichaam en voeten
als materieel lichaam. Maar in de Mensenzoon die nu ook een lichaam heeft,
woont de wijsheid van God en dat is de eniggeboren zoon van God. bron: GJE1-21
Mensheid - De mensheid is in zekere zin de
godheid zelf, maar gescheiden van de goddelijke oerbasis, dus gescheiden van
God Zelf en gebonden en vastgehouden in een begrensde vorm. (GJE 1-4-3)
Menswording Jezus - God, de Heer, Die met heel Zijn eindeloze
en grenzeloze volheid hierin dit kindje woont, heeft de beschikking over, en
de keuze uit talloze myriaden van de allermooiste, aller-heerlijkste en allergrootste
werelden en aardbollen waarvan je, als je 's nachts naar de hemel kijkt,
slechts een minimaal stukje kunt aanschouwen! Die allemaal had Hij, in plaats
van deze Aarde, kunnen uitkiezen voor Zijn Menswording! En toch heeft Hij deze
schrale Aarde gekozen, waarvan je zou kunnen zeggen dat ze wel zowat de in
alle opzichten ellendigste en slechtste is! Maar het heeft Hem, de eeuwige Heer
der oneindigheid, nu eenmaal zo het meest behaagd; Hij heeft dat gedaan zoals
wij het nu voor onze ogen aanschouwen! Hij is in Zichzelf de absolute
Volmaaktheid, de hoogste Wijsheid, de grootste Liefde en Zachtmoedigheid! Hij
is in Zichzelf de absoluut allerhoogste Macht en Kracht; als Hij een enkele
vernietigingsgedachte zou koesteren, viel alles in een oogwenk in het niets
terug. En niettemin laat Hij Zich hier als een zwak Mensenkind, op de arm van
een zwakke joodse vrouw liefkozen! En Hij, Die talloze zonnen, werelden en
eindeloos gevarieerde wezens voorziet met leven gevende, allerwijste
doelmatige kost, en dat reeds eeuwig en van alles overvloedig. Hij zuigt op
deze schrale Aarde Zelf aan de borsten van een vijftien jarig meisje! Hij, de
eerste Oorzaak, het Beginsel van alle Leven, heeft zelf het kleed des doods,
dat van de zonde aangetrokken, en Zich verhuld in vlees en bloed! (bron: de
jeugd van Jezus, hfdst. 130)
Messias voorzegd - De aartsvader Jacob zei al in Egypte, dat
de Messias dan komen zal, als de joden niet meer hun eigen koning zullen
hebben. Er zijn diverse teksten, die hiermee een connectie hebben zoals Jesaja 7:14 en 40:3-40, Micha
5:1, Hosea 11:1 [Ostracine],
Psalm 2:6, Hebr. 9:15, Dan.9:24-28, Maleachie 3:1-23,
Deut.: 18:15-19. De Griekse geschiedschrijver Herodotus zei, dat Cyrus of Kores gedood werd, nadat
deze 29 jaar koning was geweest. Hij zou dus in het 30e jaar in 530
v. Chr. geboren zijn. Spijkerschriften laten zien dat Kores
9 jaar over Babylon had geregeerd, toen hij stierf.
Een astronomische kleitablet uit Babylon bevestigt
530 v. Chr. als het sterftejaar van Kores. In 453 v.
Chr. werd het bevel gegeven de muren van Jeruzalem te herbouwen en 481 jaar
later zou Jezus met Zijn missie beginnen in 28 n. Chr. Jezus begon ongeveer met
30 jaar – 28 = - 2 v. Chr. Waarmee we het geboortejaar van Jezus hebben
onthuld. Daniel schreef: “Ik Daniel, leidde uit de boeken af hoeveel jaren het
zou duren voordat de puinhopen van Jeruzalem verdwenen zouden zijn”. Messias
betekent ‘Gezalfde’.
Methusalem
- Deze stierf volgens
de overlevering der Rabbijnen één week voor de zondvloed. Ook wel Methusalah genoemd. Hij betekent “doodsoverwinnaar’’; hij
werd 969 jaar oud. Daarom zegt men wel eens: ‘zo oud als Methusalem’.
Hij was een zoon van Henoch.
Micha – is de 6e van de kleine
profeten;
Michal – jongste dochter van Saul – huwde met David – zij hielp hem vluchten voor haar
vader. Maar later, toen de ark des verbonds naar Jerzalem werd overgebracht, maakte zij een hatelijke
opmerking tegenover hem en was het daarna niet meer zo goed tussen die twee;
Michael - De aartsengel Michael en de satan vochten om het lichaam
van Mozes, d.w.z. om de dode materie van zijn leer. bron: GJE1-131 De aartsengel Michaël - de
machtigste hemelgeest - na God, heeft met al zijn kracht en macht toch drie
dagen en nachten een harde strijd moeten strijden om het lichaam van Mozes.
bron: GJE2-89 En Michael heeft na een gevecht van drie dagen het lichaam van
Mozes toch aan de satan moeten afstaan! bron: GJE1-67
Middagzon - Tegen de engelen die Jezus op Aarde dienden zei Hij:
Van oudsher zijn jullie volkomen vrij, en doe dus wat je goed dunkt, maar
vergeet daarbij niet welk werk je te doen hebt! De middenzonnen hebben veel
verzorging nodig, en je weet hoeveel er daarvan in de oneindige ruimte van God
zijn. De Engelen zeggen: Heer, hiervoor is gezorgd en blijft ook in de
toekomst gezorgd! Jezus tegen de engelen: De zonnen zijn terwille
van de mensen gemaakt en moeten daarom ook steeds zeer zorgvuldig verzorgd
worden! De engel zei tegen Jezus: Heer, tot in alle uithoeken van de grote
wereldmens, is alles in orde. bron: GJE2-47,57 - De middelzonnen zijn bestemd
voor het vasthouden en leiden van de aardezonnen en zijn een miljoen keer
groter dan tien miljoen van zulke zonnen. bron: GJE2-139
Middellandse Zee - De middenzee van alle zeeën. Het
echte midden is daar, waar de Heer is. Het land Israel ligt ook in het midden
van de wereld [uit de oude Midrash]. Jeruzalem is
daarvan weer het midden. De
Middellandse zee kan als zee toch bij uitsluiting de Middenzee heten, omdat
het echte midden daar is, waar de Heer is! En omdat de Heer hier bij deze zee
is, daarom is dit de Middellandse Zee, het midden der zeeën! (bron:
[J.J. 218]
Midianieten
– zij bewoonden de
omgeving van de Sinaï en waren het volk van de
kamelen, die zij het eerst temden en deze als lastdieren gebruikten; deze
zwervende volksstam had Abraham en diens vrouw Ketura
als stamouders. Toen Mozes uit Egypte vluchtte, omdat hij een Egyptenaar had
doodgeslagen, kwam hij bij de Midianiet Jethro terecht en trouwde met diens dochter Zippora. De Kenieten behoorden
ook tot de Midianieten en die metaalverwerkende
mensen zaten vanzelfsprekend best in dit land met kopermijnen;
Milka – een zuster van Lot, was de vrouw
van Nahor – ze kreeg 8 zonen en één daarvan werd de
vader van Rebecca;
Mirjam – zuster van Mozes heeft veel lief en
leed met hem gedeeld – ze verstopte hem toen hij nog een baby was in een biezen
mandje voor de moordende Egyptenaren. Mirjam zong een loflied toen Mozes met de
Israëlieten door de Rode Zee was getrokken. Na haar dood werd zij begraven in
de woestijn Sin; Eens maakte zij ruzie met Mozes en voor straf werd ze melaats,
maar Mozes bad net zo lang tot ze weer beter was;
Mist - Wij zien de
dalen vol lichtgrijze nevels, ook de oppervlakte van de zee is bedekt met een
grijs-witte mist, maar de nevel uit de dalen trekt omhoog en bedekt hier en
daar al de lage heuvels. -Heeft dat allemaal soms ook de een of andere
geestelijke betekenis?" IK zeg: "Heel zeker! Voor
niets en zonder geestelijke impuls gebeurt er niets op Aarde! Maar we zullen nu
zien welke betekenis dat heeft! De zon stemt geheel overeen met het wezen van
God; de Aarde met haar dalen, vlakten, heuvels, bergen, rivieren, stromen,
meren en zeevlakten echter geheel met de uiterlijke mens. De nevels, die zich
tussen de Zon en de Aarde stellen, beelden de veelsoortige onnodige en nietige
zorgen van de mensen uit, waar het licht van de zon slechts hier en daar
spaarzaam doorheen kan breken, en de nevels stijgen op en bedekken zelfs de
bergen. De heuvels en de bergen zijn het beeld van het betere inzicht van de
mensen op deze Aarde. Dit betere inzicht wordt eveneens vertroebeld door de
bekrompen en nietige zorgen van de halfblinde mensen. Maar daarom komen er nu
ochtendbriesjes en die drijven de nevels van de bergen en de velden, opdat zij
verdwijnen en de bergen en de velden vrij door de Zon verlicht en verwarmd
kunnen worden, zodat hun levensvruchten kunnen rijpen. ‑ Ik denk dat
jullie deze overeenstemming wel goed begrijpen!?" bron: GJE2-149
Moedig zijn - Moedig voordoen is eigenlijk een
grote zonde; want het is de vrucht van de hoogmoed, die alles veracht wat in de
mens niet het eigen ik is. Daarom zal de leer van God de alles verachtende moed
van een mens nooit als een deugd aanprijzen, want dat is nu net precies het
tegendeel van wat de leer Jezus van de mens verwacht! Wie voert er oorlog? Wat
denk je: alleen maar zogenaamde helden, die de dood niet vrezen! Stel dat de
Aarde vol helden was, dan zouden we een eeuwige oorlog op de wijde aardse
vlakten zien; want iedere held wil niet slechts een assistent van een held,
maar een unieke held zijn en zal daarom niet rusten, tot hij alle andere helden
overwonnen of uit de wereld geholpen heeft. Maar gesteld eens dat de Aarde vol
zachte en heel vredelievende mensen was, dan was het hier een paradijs! Een
bang iemand zal door een held niet achtervolgd worden, want de held voelt zich
door hem niet belaagd. Maar ziet een held een andere held, dan zullen ze elkaar
direct uitdagen en niet rusten voor één van de twee het onderspit delft! En
daaraan zie je nu ten voeten uit wat de zegen van de moedigen is! Als je dus
een medeleerling wilt zijn van God, zet dan die overbodige moed van je maar aan
de kant, en wees in plaats daarvan liever vol liefde, geduld en
zachtmoedigheid, dan ben je een echte leerling van de Heer!' GJE1-114 [24-28]
Mordechai
- zoon van Jaïr; uit Benjamin. In
ballingschap in Susan, pleegvader van Hadassa/Esther.
Hij verijdelt een aanslag op de koning. De Jodenhater Haman
probeert hem van alle joden van het land te doden; dit mislukt; op het Purimfeest wordt dit nog steeds gevierd. Esther 4:13
Moslims - Er zullen tijden komen, waarin men de
verontreinigde leer van de Heer te vuur en te zwaard aan de volkeren zal
prediken, maar dat zal een grote ramp voor de mensen zijn. [GJE2-59]
Moren – dat zijn de Ethiopiërs’;
Mozes – hij leefde ca. 1300 v. Chr. Zijn
joodse ouders woonden in Egypte. Om zijn leven te redden legden ze hem als baby
in een biezen mandje en verborgen hem in het riet aan de oever van de Nijl; een
Egyptische prinses vond hem en noemden hem Mozes, want zeiden zij: ‘ik heb hem
uit het water gehaald’. Exod.2:10 – zij adopteerde hem en hij kreeg een
Koninklijke opvoeding. In de tijd van Jozef waren veel joden naar Egypte
gekomen. Hun aantal nam op den duur zo toe, dat de Egyptenaren hen begonnen te
onderdrukken om baas in eigen land te blijven; ze werden door Farao als slaven
gebruikt. Mozes werd geroepen door de Heer om hen van de onderdrukkers te
bevrijden en naar het beloofde land te brengen; ze waren veertig jaar onderweg;
de aankomst heeft Mozes niet mogen beleven. Wel mocht hij dat land vanaf de
berg Nebo zien. Mozes was een grote staatsman en
profeet.
Mozes wetten - Men moet Mozes ook niet woordelijk maar
veeleer met het juiste begrip in zich opnemen. Dan zal men al gauw en zonder
veel moeite ontdekken dat ik (Julius) eigenlijk helemaal niet in tegenspraak
ben met de strenge leer van Mozes. GJE3-6-13 - Als ik nu de volgende grondregel
opstel: De mens moet iedere uitspraak -vooropgesteld dat die van dezelfde
goddelijke geest afkomstig is die met Mozes heeft gesproken -ook steeds als
zodanig erkennen en buitengewoon vereren. Daarom bewezen de Egyptenaren,
Grieken en wij Romeinen, hoewel thans in een soort blind bijgeloof wat te ver
gaand, alle mensen en schepsels waarbij een bijzondere, ongewone kracht en
werking werd ontdekt goddelijke verering. Eens op de Sinaï
heeft God aan Mozes tijdens donder en bliksem hem de wetten gegeven en hem de
vijf boeken gedicteerd en die met Zijn wijsheid, macht en sterkte de gehele
oneindigheid onderhoudt. GJE3-6[13,16] - Daarom nam de Heer nu voor u allemaal
de harde Mozaïsche strafwet weg, opdat u zoveel te sneller meer voedingsbodem
in uw hart zou krijgen. Want wie volgens de wet straft, heeft weinig of ook wel
helemaal geen liefde; bij hem zal het goddelijke zaad van het woord daarom heel
slecht gedijen! Degene echter, die gestraft wordt, bevindt zich toch al in het
gericht, waarin geen liefde is, want het gericht is de dood van de liefde.
GJE1-43 [6] - Mozes sprak met Jehova, maar hij zag alleen maar vuur en rook, en
toen hij zich in een spelonk verbergen moest omdat Jehova voorbij zou komen,
durfde hij niet te kijken voordat Jehova voorbij was. En toen hij daarna keek
zag hij alleen nog maar de rug van Jehova; maar daarna moest hij zijn gezicht
drievoudig bedekken, omdat het meer licht afstraalde dan de zon en niemand er
naar kon kijken zonder te sterven! Mozes was een adoptive
prins. Jozef van Maria maakte een gelijkenis van Jezus en Mozes in Egypte: nadat Maria haar mening gaf over de
begeleiding naar Egypte, dat de Heer nu met hun heeft gedaan wat Hij eens deed
met de zonen van Jacob, toen in het land Kanaän die
grote hongersnood was uitgebroken! Het volk van Israël bleef daarna tot aan de
tijd van Mozes in Egypte; maar Mozes bracht het weer terug, door de woestijn,
naar het vaderland. Voor de terugkeer van onze voorvaderen moest er toen eerst
een Mozes worden verwekt, maar wij hebben de ‘Mozes van Mozes’ al in ons
midden! Maria was het met Jozef eens en hield al deze woorden in haar
herinnering vast. Hevig geïnteresseerd had Cyrenius
toegeluisterd en hij gaf Jozef dan ook te kennen dat hij graag de geschiedenis
van de Joden nader zou willen leren kennen. (bron: jeugd van Jezus, hfdst.45)
Mythe - Het woord "mythe" betekent
"overlevering", doch het Latijnse woord "fabula"
betekent in deze zin "fabel". Fa = vuur en bel = bol, dus vuurbol.
Zo,n betekenis zal men niet in een woordenboek aantreffen. Magie in een woord
kan zijn etymologische achtergrond hebben. Zoals de piramiden de naam "chammajim" dragen, zo heeft onze schoorsteen nog de
naam "cheminee". Beiden hebben dus met vuur
te maken.
[Het Bijbels Namenboek Jurriaan Wijchers en Simon Kat, Bijbels
woordenboek Lize Stilma & De Nieuwe Openbaringen – Jakob Lorber – 1840]
UpToDate 2023-2023